the-request-of-the-iranian-twins-from-the-president--when-problems-become-multiples!

درخواست دوقلوهای ایرانی از رئیس جمهور/ وقتی مشکلات هم چندقلو می‌شوند

1401/11/04
0 کامنت
0 لایک

یک عضو هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی گفت: مساله تورم و گرانی‌های کالاهای اساسی بسیار مهم است، امروز این خانواده‌ها متحمل هزینه های بسیار هنگفتی هستند و کمرشان زیر بار این گرانی ها خم شده است.

گروه جامعه خبرگزاری فارس ـ مهدی امیری پور: هسته مرکزی انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی در سال ۱۳۸۸ با همت چند جوان دانشجو شکل گرفت، یکسال بعد از تلاش‌های فراوان انجمن دوقلوهای جوان ایرانی در سطح ملی و با موضوع اجتماعی در سازمان ملی جوانان به ثبت رسید و حالا در زمینه‌های علمی، فرهنگی هنری، ورزشی و رفاهی به چندین هزار خانواده دوقلوها و چندقلوهای ایرانی ارائه خدمت می‌دهند آن‌طور که این انجمن امروز در تمام استان‌های کشور ۴۰ هزار عضو دارد.

به منظور آشنایی با خدمات انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی، امروز مدیرعامل و اعضای این انجمن مهمان خبرگزاری فارس بودند تا از روزهای سخت خانواده‌های چندقلویی بگویند و آنچه در انجمن چندقلوهای ایرانی می‌گذرد. متن ذیل حاصل این گفت‌وگوست:

اینجا پاتوق چندقلوی ایرانی است

احسان خاصه تراش، مدیرعامل انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی: از سال ۱۳۸۸ ما مجموعه فعالیت‌های دانشجویی را در دانشگاه‌ آغاز و پس از آن نام انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی را در وزارت کشور به ثبت رساندیم و این آغازی برای شناسایی دوقلوها و چندقلوهای ایرانی در کشور بود.

در آن سال به خاطر آنکه فعالیت‌ها بیشتر در دانشگاه صورت می‌گرفت به سایر دانشگاه‌ها مراجعه کردیم تا بتوانیم چندقلوهای دیگر دانشگاه‌ها را شناسایی کنیم.

پس از آنکه جمعیت ما در حال افزایش بود سعی کردیم خیریه‌ای ایجاد و به مشکلات درون خانواده ای چندقلوها رسیدگی کنیم. من و برادم دوقلو هستیم و انجمن دوقلوها را برای همین دور هم جمع شدن‌ها این ایجاد کردیم، در ابتدا مجوزمان را از شهرستان سمنان دریافت کردیم و پس از پایان تحصیل در دانشگاه، این مجوز را تبدیل به ملی کردیم و الحمدلله امروز در تمامی استان‌های کشور در حال  ارائه خدمت بوده و اعضای فعالی داریم.

جای خالی نام دوقلوها در تقویم ایران

ایمان خاصه تراش، نائب رئیس هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی: انجمن ما یک مأموریت دارد، آن هم ارائه خدمات و تسهیلات به دوقلوها و چندقلوهای ایرانی و خانواده آن‌ها است که این خدمات در بُعد فرهنگی و در قالب برگزاری جشنواره و همایش و اردوها ارائه می‌شود. در کشورهای دیگر روز دوقلوها به نام هفته دوقلوها نام دارد و سیاست‌های خود را کشور تلقی می‌کنند؛ این در حالی است که روز دوقلوها در کشور ما به ثبت نرسیده است.

انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی بزرگترین انجمن در دنیا است؛ من و برادرم عضو انجمن بین المللی ووهان شدیم، وقتی دیدند این انجمن فعالیت های بزرگی دارد ما را مسئول دوقلوهای آسیایی کردند، انشالله در آینده می‌خواهیم فعالیت‌های فراملی داشته باشیم و بتوانیم اتحادی بین خانواده‌های دوقلوهای آسیایی برقرار کنیم.

 ما ۱۱هزار نفر عضو دوقلو و چندقلو در تهران داریم و با آمار خانواده آنها این تعداد به ۲۵هزار نفر می‌رسد، در مجموع کشور نیز ۴۰ هزار عضو داریم که بیشترین متولدهای دوقلوها در اصفهان به دنیا آمده اند.در کلانشهرها نیز بیشترین متولدین دوقلو را شاهدیم. براساس آمار جهانی هم یک درصد هر جامعه ای را تشکیل می‌دهند اما از سال ۱۳۹۰ آمار متولدین دوقلو، سه قلوها و حتی بالاتر به میزان ۳ تا ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

پیش بینی ما این است که در تهران بین ۱۵۰ تا ۴۵۰هزار دوقلو  وجود دارد و در تمام کشور نیز احتمال دارد بین ۸۵۰هزار تا ۲میلیون دوقلو زندگی کنند، با این حال انتظار می رود این آمار با خانواده های این دوقلوها تا ۵میلیون با خانواده ها باشد.

نکته حائز اهمیت آن است که کشور سریلانکا علاوه بر آنکه یک انجمن چندقلوها در داخل کشور خود دارد، توانسته یک انجمن بین المللی نیز به ثبت برساند، در این انجمن بین المللی از کشورهای نیجریه، هند و چین و... عضویت پذیرفته اند و تمام چندقلوهای کشورها را گرد هم آورده است.

پاشنه آشیل خانواده‌های چندقلوها/ چندقلوها این روزها را چگونه می‌گذرانند؟

ابراهیم بایرامی، عضو هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی: گرانی مسکن و خرید خانه یک رؤیا برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو است، امروز متأسفانه در گوشه و کنار کشور می بینیم که برخی صاحبخانه ها و مالکین آپارتمان‌ها با مستاجران همراه نیستند و به خانواده‌های دارای فرزند بالا آپارتمان خود را اجاره نمی‌دهند!

مساله تورم و گرانی‌های کالاهای اساسی بسیار مهم است، امروز این خانواده‌ها متحمل هزینه های بسیار هنگفتی هستند و کمرشان زیر بار این گرانی ها خم شده است، حتی برخی خانواده‌ها نیز وجود دارند که برای تأمین شیرخشک فرزندهایشان درمانده اند، از روزی که فرزند دوقلوها به دنیا می آید تا بزرگ شدن آنها تماما شامل هزینه‌های بسیار سنگینی است که از دولت و رئیس جمهور درخواست داریم  توجه جدی تری به این مسأله شود.

متاسفانه برخی از صاحبخانه‌ها با مستأجران دارای چندقلو همکاری نمی‌کنند این گلایه ها همواره از زبان مستأجران جاری است، بعضاً می‌گویند ما خانه را به خانواده های تک فرزند می‌دهیم یا حتی معامله را کنسل می‌کنند، این برای ما نگران کننده است و باید دولت به آن مسأله ورود جدی داشته باشد.

دولت به چالش‌های خانواده چندقلوها ورود کند

اسماعیل بایرامی، عضو هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی: وقتی از فرزندآوری سخنی گفته می‌شود، باید حمایت‌ها جدی در میان باشد، در یک خانواده پدر مجبور است ۲ یا ۳ شیفته برای امرار معاش کار کند و همسر نیز نمی‌تواند به تنهایی از عهده نگهداری ۲ یا ۳ فرزند بر آید، حتی بعضاً دیده می‌شود اطرافیانی که به کمک مادر یک ۳ قلو می‌آیند نیز خسته شده و پس از مدتی کنار می‌روند به همین دلیل است که تأکید می‌کنیم باید خانواده‌های چندقلوها از حمایت‌های جدی برخوردار باشند تا بتوانند روزمره‌های خود را بگذرانند.

یکی از دیگر مشکلات این است که یک بیمارستان در کشور پیدا نمی شود تا ویژه خانواده‌های چندقلو باشد و کادر و پزشکان آن نحوه برخورد با خانواده های چندقلوها را بدانند، به طور مثال هزینه‌های سونوگرافی در دوقلوها ۲ برابر و در ۳قلوها چندین برابر است، باید از سونولوژلیست‌ها پرسید مگر کار اضافی برای چندقلوها انجام می‌دهند که این هزینه ها باید چندبرابر باشد؟

بحث دیگر ما نداشتن بیمه است، بنده در حال حاضر جایی مشغول به فعالیت نیستم و حق بیمه ای پرداخت نمی‌کنم، برهمین اساس است که از هیچ جایی نیز حمایت بیمه ای نمی شوم!

کمک‌ نهادهای حمایتی بسیار ناچیز است!/ لزوم تحت پوشش بیمه قراردادن مادران چندقلوها

خانم مومنی مادر چندقلوها: به عنوان یک مادر می‌گویم زمانی که فرزندانم به دنیا آمدند هیچ بیمارستانی نبود که بتواند این‌ها را پذیرش کند، پزشکان گفته بودند که این کودکان باید به صورت اورژانسی به دنیا بیایند اما در آن زمان به سختی توانستیم بیمارستانی را برای زایمان پیدا کنیم.

ما خانواده‌های چندقلویی را داریم که هیچ گونه نمی توانند از پس خرج زندگی و هزینه های نوزادان خود برآیند؛  نهادهای حمایتی هم  آنچنان نمی توانند به آنها کمک کنند و برهمین اساس می طلبد  تا ما در مجموعه های خودمان آنها را به خیرین معرفی کنیم تا دست آنها را بگیرند. حتی بعضا برخی از خانواده هایی هستند که پدر زمان فهمیدن خبر چندقلو بودن فرزندانش، از زندگی کنار می‌رود، وقتی همسر برای تحت پوشش قرار دادن به نهادهای حمایتی مراجعه می‌کند، می‌گویند ۵ میلیون به شما برای اشتغال زایی می دهیم، سوال بنده این است مگر می شود با این رقم کارآفرینی کرد و بتوان خرچ یک خانواده چندقلویی را فراهم کرد؟

 

مادران چندقلوها باید حمایت شده و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، حق و حقوقی به‌آن‌ها داده شود چرا که تقریبا نیمی از مادران شاغل هستند، چگونه می‌توانند هم شغل خود را حفظ کنند و هم به فرزندداری توجه داشته باشند، حتی برخی از آن‌ها نیز از کار بیکار می‌شوند و در نهایت برای تأمین هزینه‌های جاری زندگی با مشکلات  جدی روبرو هستند.

ما در انجمن طرحی را اجرا کردیم، اتفاق‌های خوبی را در حال رخ دادن است و طرح حلقه طلایی اجرا می‌شود، مسئول این طرح بنده هستم، در این طرح مباحث روانشناسی قبل از ازدواج، مشاوره های پزشکی درباره بیماری های ژنتیکی، سلامت جسمی و خدماتی مانند مشاوره برای خرید طلا و جواهر و آتلیه و عقدنامه ارائه می‌شود.

این طرح می‌تواند به آمار ازدواج‌های موفق وآگاهان کمک و نقش ارتقاء سلامت روحی و جسمی جوانان و صرفه جویی در هزینه‌ها را ایفا کند. در واقع در این طرح جوانان دوقلو و چندقلویی که به سن ازدواج می‌رسند در اینجا ثبت نام می‌کنند که تعداد آنها به هزار نفر رسیده است.

هدف از این طرح آن است که اغلب خانواده های دارای فرزندان چندقلو نگرانند که فرزندانشان ازیکدیگر جدا شوند، ما این طرح را اجرا می‌کنیم تا ازدواج های درون انجمنی صورت بگیرد و همه دوقلوها و چندقلوها با یکدیگر ازدواج کنند.

 

احسان خاصه تراش، مدیرعامل انجمن دوقلوها: ما در این انجمن خانواده‌هایی را داریم که فرزندان خود را از همان سنین کودکی عضو این انجمن می‌کنند تا با دیگر خانواده ها آشنا شوند تا بتواند با خانواده شبیه خود، آشنا شوند چرا که ازدواج هایی دوقلوها بسیار سخت است.بیشترین تقاضا از انجمن نیز همین مسأله ازدواج است و به منظور آشنایی در برنامه های ما حضور پیدا می کردند.ما برای اصلاح باورهای ازدواج حدود ۳۰ فیلم کوتاه تولید کردیم و از ۱۵ رواشناس نیز بهره گیری کردیم تا بتوانند به شناخت بیشتر از یکدیگر کمک کنند.

از ۲ سال گذشته، بیش از ۱۵۰ ازدواج در این انجمن صورت گرفته است، هزار جوان در این طرح آمده اند و ۲۰ ازدواج نیز از طریق این طرح صورت گرفته است آن هم به صورت ازدواج آسان، ما با این اقدام واسطه ازدواج جوانان خواهیم بود چرا که اعتماد کار بسیار مشکلی دارد اما ما نقش مشاوره را داریم و باید عینک خوش‌بینی زد.

انتهای پیام/

لینک خبر در خبرگزاری فارس

برچسب ها : خبرگزاری_فارس_دوقلوها ، چندقلوها ، مصاحبه ، مدیران_انجمن ،
برای ثبت نظر، ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید